keskiviikko 24. kesäkuuta 2020

Kenttäpiispa Särkiö, sukupuoli ja seksuaalisuus

Kenttäpiispa Särkiö, sukupuoli ja seksuaalisuus

Näinä päivinä on esiintynyt suurta kohua internetissä kenttäpiispa Särkiön blogikirjoituksesta, jossa Särkiö päästeli näkemyksiään varsin railakkaasti sukupuolisuudesta, seksuaalisuudesta ja ihmisyydestä - sekä väitetystä kulttuurimarxilaisesta agendasta ("Syntyvyyteen yhdistyivät Särkiön uusimmassa blogissa marxilaisuus, kulttuurieliitti, avoliitto, sukupuolijako, naisten asema ja lasten painonnousu" - Kotimaa24). Voisi jopa sanoa, että en tiennytkään kenttäpiispan olevan salaliittoteoreetikko. Moisesta mahtavasta marxilaisesta kulttuurieliitistä ja sen kavalista suunnitelmista kun itselläni ei ole havaintoa. Eivätköhän nämä syntyvyyden, perhe-elämän ja seksuaalisuuden asiat ole paljon monimuotoisempi ja mutkikkaampi, monista eri seikoista koostuva asiavyyhti, eikä jotakin kummaa "marxilaisuutta" tai eliitin tietoista toimintaa antikristillisessä hengessä.

Se on aina mielenkiintoista seurata millaisia kauhistelevia ja päivitteleviä reaktioita syntyy, kun joku kristitty joko kirkon - tai tässä tapauksessa puolustusvoimien - virassa tai sitten maallikkokristittynä esittelee näkemyksiään uskosta ja elämästä (kuten seksuaalisuutta sivuavista aiheista) pitäytyen siihen, mitä Raamattu todellakin sisältää. 

Nimittäin ihmisten reaktiot ovat melkoisia (kirkosta eroamistakin välillä lisääviä) kun etenkin tietty joukko raamatuntekstejä otetaan esiin mahdollisimman sellaisenaan ja jopa puolustetaan niiden velvoittavuutta ja aletaan arvostella suomalaista arvoliberaalia maallistunutta elämänmenoa (kopioin ne jakeet artikkelini loppuun). Ja varsinkin ilman mitään pohdintaa niiden tekstien historiallisesta ja kulttuurisesta taustasta ja tarkemmasta asiayhteydestä - sekä mahdollisesta sitovuudesta tänä aikana, kun kulttuuri on kuitenkin valtavan erilainen verrattuna Raamatun aikoihin.

Se vaan on niin, että Raamattu, myös Uusi testamentti, on nykysuomalaiseen arvoliberaalisuuteen, feminismiin ja vahvaan tasa-arvoajatteluun tottuneille ihmisille "sietämätöntä puhetta, kuka voi sitä kuunnella" (lainattu Jeesuksen kuulijoiden kommenttia Johanneksen evankeliumista). 

Jos Uutta testamenttia - saati Vanhaa - sovellettaisiin mahdollisimman kirjaimellisesti ja lakikirjamaisesti esim. miehen ja naisen väliseen suhteeseen, naisen asemaan ja seksuaalisuuteen tässä ajassa, se merkitsisi huomattavaa heikennystä ja huononnusta siihen, mihin naiset ovat tottuneet jo pitkään Suomessa. 

Raamattu kun on molemmissa testamenteissaan sangen karu kirjakokoelma naisten, niin sanotun vapaan ja avioliiton ulkopuolisen seksin ja seksuaalivähemmistöjen kannalta (naisten aseman suhteen tosin siellä täällä Raamatussa pilkistelee vähän valoisampia ja jopa oman aikansa puitteissa aika radikaalejakin positiivisia ajatuksia ja käytäntöjä. Mutta homoseksuaalisten ihmisten asemaan ja heihin suhtautumiseen ei edes Uusi testamentti tarjoa juuri mitään kohennusta).

Keskuudessamme elää ja vaikuttaa edelleen niitä uskovia, jotka ottavat Raamatun kuin jonakin muuttumattomana lakikirjana ja ikuisena normina miehen ja naisen suhteeseen, sukupuolisuuteen, perhe-elämään ja seksuaalisuuteen liittyvissä asioissa, tulkiten Raamattua mahdollisimman kirjaimellisesti. 

Mutta sitten on niitä kristittyjä, joiden mielestä esimerkiksi kenttäpiispa Särkiöllä on hyvin kapea ja vanhentunut käsitys ihmisyydestä, sukupuolesta ja seksuaalisuudesta. Esimerkiksi Espoon piispa Kaisa-Mari Hintikka kommentoi, että kenttäpiispa Särkiön ajatukset blogissa "edustavat ohutta historian, ihmisen ja kristillisen uskon ymmärrystä".

Ja nämä kristityt tulkitsevat Raamattua sanoisinko joustavammin ja koettaen suhteuttaa Raamatussa olevia tekstejä historialliseen ja kulttuuriseen tilanteeseen, jossa ne tekstit on kirjoitettu aikoinaan. Miettien sitäkin, että millä tavalla ja missä määrin ne raamatunkohdat ovat sitovia tänä aikana ja miten pitäisi raamatuntulkinnoissa huomioida esim. lisääntynyt tieteellinen tieto seksuaalisuudesta ja sukupuolisuudesta.

Kyseessä on myös vastakkainasettelu erilaisten raamattunäkemyksien välillä: onko Raamattu sana sanalta ikuisesti voimassaoleva lakikirja, vai mikä se on, onko Raamatun tulkitsemisessa ja soveltamisessa käytäntöön tärkeintä armollisuus, lähimmäisenrakkaus, elämän monimuotoisuuden ymmärtäminen vai jokin muu (kuten eräät konservatiiviuskovaiset väittävät, että nainen ja mies eivät edes saa omaksua sukupuoliseen ja seksuaaliseen identiteettiinsä mitään sellaista, mitä Raamattu ei ilmoita naiselle ja miehelle kuuluvan ja sopivan. Miehet ja naiset nähdään lähinnä jonkin ikiaikaisen muuttumattoman "olemuksen" edustajina ja ilmentyminä).

Lopuksi esittelen niitä Uuden testamentin tekstejä, jotka mahdollisesti olivat kenttäpiispa Särkiön mielessä hänen blogikirjoituksessaan, ja joista Särkiö  ehkä ammensi ajattelunsa, teologian osalta. Kaikessa ankaruudessaan ja karuudessaan ne ovat aika selvää tekstiä, jos ne vain lukee sananmukaisesti. Mutta kuinka oudoilta - ja varmasti myös vastenmielisiltä - ne kuulostavatkaan modernin ajan nykysuomalaisen, etenkin feministin korvissa.

1 Tim.2:9-15

9 Samoin tahdon, että naisten kaunistuksena on hillitty esiintyminen, vaatimattomuus ja säädyllisyys -- eivät tukkalaitteet, kultakorut, helmet tai kalliit vaatteet, 
10 vaan hyvät teot, niin kuin sopii naisille, jotka tunnustavat palvelevansa Jumalaa.
11 Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena. 
12 Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti.
13 Ensinhän luotiin Aadam ja sitten Eeva, 
14 eikä petetyksi joutunut Aadam, vaan nainen antoi pettää itsensä ja rikkoi käskyn. 
15 Lasten synnyttäjänä hän on kuitenkin pelastuva, jos vain pysyy uskossa ja rakkaudessa ja viettää hillittyä, Jumalalle pyhitettyä elämää.

1. Kor. 11:3 

Teidän tulee kuitenkin tietää, että jokaisen miehen pää on Kristus, naisen pää on mies ja Kristuksen pää on Jumala.

1 Kor.11:5-16

5 Sen sijaan jos nainen on avopäin, kun hän rukoilee tai profetoi, hän häpäisee päänsä, sillä sehän on samaa kuin hän olisi antanut ajaa hiuksensa pois.
6 Ellei nainen peitä päätään, hän voi yhtä hyvin leikkauttaa hiuksensa. Mutta jos kerran hiusten leikkaaminen tai pois ajaminen on naiselle häpeällistä, hänen tulee peittää päänsä.
7 Miehen ei pidä peittää päätään, koska hän on Jumalan kuva ja heijastaa hänen kunniaansa. Nainen taas heijastaa miehen kunniaa. 
8 Miestä ei ole luotu naisesta vaan nainen miehestä, 
9 eikä miestä luotu naisen takia vaan nainen miehen takia. 
10 Naisen tulee siis pitää päässään arvonsa merkkiä enkeleiden takia.
11 Herran edessä ei kuitenkaan ole naista ilman miestä eikä miestä ilman naista,
12 sillä niin kuin nainen on luotu miehestä, myös mies on syntynyt naisesta. Mutta kaikki on saanut alkunsa Jumalasta.
13 Päätelkää itse, onko naisen sopivaa rukoilla Jumalaa avopäin.
14 Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi
15 mutta naiselle kunniaksi. Pitkät hiukset on annettu naiselle hunnuksi.
16 Jos joku kuitenkin väittää vastaan, niin sanon hänelle, ettei meillä ole sellaista tapaa eikä yleensäkään Jumalan seurakunnilla.

1 Kor.14:33-38

33 sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa,
34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. 
35 Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa. 
36 Teidänkö luotanne Jumalan sana on lähtenyt liikkeelle? Tai onko se tullut pelkästään teidän luoksenne?
37 Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky. 
38 Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä.

1 Piet.3:1-7

1 Samoin te, vaimot, olkaa kuuliaisia miehellenne, jotta myös ne miehet, jotka ehkä eivät usko Jumalan sanaan, nyt vaimonsa elävällä esimerkillä ilman sanojakin voitettaisiin, 
2 kun he näkevät teidän elävän jumalanpelossa puhdasta elämää.
3 Älkää pitäkö tärkeänä ulkonaista kaunistusta, älkää hiuslaitteita, kultakoruja tai hienoja vaatteita. 
4 Teidän kaunistuksenne olkoon katoamatonta: salassa oleva sydämen ihminen, lempeä ja sävyisä henki. Tämä on Jumalan silmissä kallisarvoista. 
5 Näin kaunistivat itsensä entisajankin pyhät vaimot, jotka panivat toivonsa Jumalaan. He olivat miehilleen kuuliaiset --
6 Saarakin oli kuuliainen Abrahamille ja kutsui häntä herraksi. Ja Saaran tyttäriä tekin olette, kun teette hyvää ettekä anna minkään uhkailun pelottaa itseänne.
7 Samoin te, miehet, eläkää vaimonne kanssa ymmärtäväisesti, muistaen, että hän on heikompi osapuoli. Osoittakaa hänelle kunnioitusta, sillä hän on yhtä lailla armon ja elämän perillinen. Näin ei mikään tule esteeksi rukouksillenne.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Asialliset kommentit hyväksytään. Ei kuitenkaan mitään riidanhaastamista, käännyttämistä tai väittelyä väittelyn vuoksi. Ei tämä blogi ole mikään väittelyfoorumi.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.