sunnuntai 28. helmikuuta 2021

Googin sota -kritiikkiä

Googin sota -kritiikkiä

Goog ja Maagog. Googin sota ja Raamattu. Pikaiseen Kristuksen toiseen tulemiseen uskovien fundamentalistikristittyjen eräs suosittu mutta erikoinen raamatuntulkinta tutkittavana: he väittävät, että Hesekielin kirjan mukaan Venäjä liittolaisineen (Saksa, Iran yms.) hyökkää "lopun aikana" Israeliin, mutta Venäjän eli väitetyn Googin armeija tuhoutuu siellä ihmeellisesti.

Raamatullinen data Googista ja Maagogista

Goog ja Maagog ovat Raamatussa yksilöitä, kansoja ja maita. Maagog on ensinnäkin henkilö: 1 Moos.10:2 ja 1 Aik.1:5 kertovat Maagogin olevan Jaafetin poika. Hesekielin kirjan luvussa 38 Goog on yksilö ja Maagog on hänen maansa.

Nimi Goog Hes.38 jää merkitykseltään epävarmaksi, eikä Hesekiel näytä pitävän nimen merkitystä tärkeänä. Joskus Goog on samastettu Lyydian kuninkaan Gygesin kanssa, mutta monet tutkijat katsovat, että nimi Goog ei viittaa mihinkään historialliseen henkilöön.

Nimet Goog ja Maagog ovat kehittyneet traditioissa heijastaen voimakkaasti Septuagintassa (VT:n kreikannos) ja samarialaisessa pentateukissa ilmenevää Googin ja Maagogin käyttötapaa (niiden myöhäisissä tekstimuunnelmissa esiintyy Googin nimi). Merkittävä tekstihavainto on, että vaikka Maagog mainitaan Genesiksen 10. luvun luettelossa kansoista, ei Goog esiinny siinä lainkaan, mikä merkitsee sitä, että Googin täytyy olla peräisin erilaisesta tai vaihtoehtoisesta käsikirjoituksien lukutavasta.

Näitä vaihtoehtoisia lukutapoja ovat 4 Mooseksen kirjan 24:7, jossa Goog on Oogin asemasta, Esterin 3:1, jossa Goog on Agagiten tilalle sekä 1 Aik.1:5, missä sukuluettelo heijastaa Genesiksen kansojen luetteloa sekä vielä saman kirjan 5. luvun jakeessa 4 (jossa on vaihtoehtoinen lukutapa Goug).

Septuagintassa on lisäksi vielä erikoinen Googin nimen esiintymä Aamos 7:1, missä on vastaavuussuhde kulkusirkkamotiiviin Jooelin kirjassa. Aamoksen ja Jooelin kuvaukset valtaisista kulkusirkkojen armeijoista ja niiden aiheuttamista tuhoista viittaa voimakkaasti siihen, että Goog on myyttinen hahmo. Ilmestyskirjan kirjoittaja - joka ei ole apostoli Johannes raamatuntutkimuksen yleisen kannan mukaan - käyttää samalla myyttisellä tavalla Goog ja Maagog- motiivia symbolina valtaville armeijoille ja niiden vaelluksille kulkusirkkojen tavoin pyrkimättä samaistamaan Googia ja Maagogia tiettyyn henkilöön tai kansaan.

Testamenttien välisenä aikana, kaanoniin kuulumattomassa uskonnollisessa kirjallisuudessa kuten pseudeipigrafisissa (valenimisissä, muinaisten pyhien suurmiesten nimiin laitetuissa kirjoituksissa) Goog ja Maagog esiintyvät useimmin targumeissa, jossa ne nähdään viimeisinä suurina Israelin lopunajallisina vastustajina. Tässä targumilaisessa perinteessä Goog ja Maagog eivät ole enää vain apokalyptisiä hahmoja, vaan nimityksiä käytetään vaihtelevammin.

"Googin sota”, Venäjän johtaman kansainvälisen liittoutuman hyökkäys Israeliin ”lopun aikoina”

Eräs suosituimpia lopunajoista innostuneiden uskovaisten eskatologisista fantasioista on Googin sota: Neuvostoliitto alun perin ja nyttemmin Venäjä muodostaa kansainvälisen liittoutuman, joka lähtee sotaan juutalaisvaltiota vastaan, mutta tuhoutuu kun Jumala itse tekee näyttävän väliintulon tulella ja tulikivellä ja Israel pelastuu (yleensä nämä uskovaiset olettavat tulevan vielä erillisen kolmannen maailmansodan ja/tai Harmageddonin taistelun Googin sodan jälkeen). 

Sivumennen sanottakoon, että kyseisen teorian mukaan ”Mesek” Hes.38:1 tarkoittaa ”Moskovaa”! Mutta näkemys on hölynpölyä.

Tuolla teorialla ”Googin sodasta” ei kuitenkaan ole historiallis-kielitieteellisiä perusteita Vanhan testamentin Hesekielin kirjan luvuissa 38–39. Hesekielin profetia sisältää kauttaaltaan kohtia ja piirteitä, joiden mukaisesti ennustus kuvaa Hesekielin oman ajan poliittisia, sotilaallis-teknologisia ja taloudellisia olosuhteita, eikä profetia sovellu mitenkään nykyaikaan ja moderneihin valtioihin.

Sanottakoon, että Hes.38 Goomer ei ole mikään Germany eli Saksa, vaan nimi viittaa kimerialaisiin, jotka olivat Mustanmeren pohjoispuolella asuva paimentolaiskansa.

Mesek ei tarkoita (kielitieteellisesti ja historiallisesti tutkittuna) mitään "Moskovaa" eikä Tuubal "Tobolskin" kaupunkia Venäjällä, vaan ne ovat 7 vuosisadan kuningaskuntia eaa. keskisessä Anatoliassa eli nykyisen Turkin alueella (tuollainen erikoinen tapa määritellä sanojen merkityksiä siten että ne muistuttavat etäisesti jotain modernia nimeä jossain toisessa kielessä ei kestä kriittistä tutkimusta). Persia on tietysti Iran nykyiseltä nimeltään ja Put on nykyisen Libyan alueella. 

"Roos" ja tulkinta, jonka mukaan se on "Venäjä" on heprean tekstin kannalta kestämätön ja naurettava

1800-luvulla elänyt filologi Wilhelm Gesenius esitti, että Hes.38 rosh tarkoittaa Venäjää (Russia). Modernissa tutkimuksessa kyseinen yhteys roshin ja Venäjän välillä on osoitettu epäuskottavaksi. Heprean rosh - joka käännettiin väärin 1933 kirkkoraamatussa Roosiksi - ei ole sen erikoisempaa kuin "pää" ja "päällikkö". Geseniuksen ajatuksiin perustuu sekin fundamentalistiuskovien (kuten Leo Meller ja monet muut hänen lisäkseen) niin ikään outo ja kestämätön tulkinta, että Mesek on Moskova ja Tuubal on Tobolsk Venäjällä.

Todellisuudessa siis kyseiset nimet viittaavat Mustanmeren rannoilla ja Vähässä-Aasiassa (nykyisen Turkin alueella) asuviin kansoihin. Plinius Vanhemman mukaan 100-luvulla vaikuttaneen piispa Papiaan piispanistuimen paikka Hierapolis Vähässä Aasiassa on yhtä kuin Goog ja Maagog tarkoitti skyyttalaisten hurjaa ratsastajakansaa juutalaisen historioitsija Josefuksen mukaan. 

Hes.38-39 laajempi konteksti on pakkosiirtolaisuuden aika ja sieltä palaaminen Israeliin 500-luvulla eaa.

Profeetta Hesekielin toimintakausi oli 500-luvun alussa eaa. Hesekielin 38-39 lukujen konteksti on laajempi alkaen luvusta 36, missä kuvataan täysin kiistatta vanhan liiton aikaista Juudan ja Israelin (pohjoisvaltakunnan) uskonnollista rappiota (Hesekielin ja muidenkin kanonisten profeettojen näkökulmasta arvioituna), kukistumista ja joutumista pakkosiirtolaisuuteen sekä heidän palaamistaan takaisin Luvattuun maahan, jossa he elävät yhtenäisenä uudestisyntyneenä, elpyneenä kansana yhden daavidilaisen kuninkaan hallinnassa eläen Jahven lakien mukaisesti: Hes.36:3-26,30,33-38; 37:21-28. Ennustuksen mukaan juutalaisten piti asua rauhan tilassa Luvatussa maassa ”ikuisesti” daavidilaisessa teokratiassa ja Jahven pyhäkön piti olla heidän keskellään. 

Kyseessä oli siten vanhan liiton aikaista pakkosiirtolaisuutta ja sieltä paluuta ja luvattua uutta juutalaiskansan kultakautta Palestiinassa koskeva tulevaisuudenutopia, joka ei ole koskaan toteutunut. Israelin valtio on vain eräs Lähi-idän maallinen tasavalta, parlamentaarisesti hallittu demokratia, kun taas raamatullisissa profetioissa ei tiedetä mitään sellaisesta "Israelin valtiosta", eikä tuollainen tavallinen tasavalta ole profetioiden toivon kohde. Profeetat odottivat - virheellisesti, kuten historiankulku osoittaa - Daavidin sukuisen kuninkaan hallitsemaa teokraattista monarkiaa. Ylipäätään Israeliin palasi vain kahden heimon, Juudan ja Leevin, jäseniä ja niistä muista kymmenestä heimosta ei juuri ketään. Ne kymmenen heimoa ovat kadonneet historian hämäriin sulautuen muihin kansoihin.

Googin armeijoiden aseet ovat Hesekielin ajan tekniikkaa ja puuaseita käytetään polttoaineena

Hesekielin mukaan hyökkäävien armeijoiden aseistus on juuri sillä teknologisella tasolla, mikä oli olemassa hänen omana aikanaan: aseet ovat puisia ja lisäksi miekkoja, kilpiä, jousipyssyjä ja kulkuneuvoina ovat hevoset. Googin sodan jälkeen niitä aseita käytetään polttoaineena peräti 7 vuotta (Hes. 38:4,5,15,3,9,10,20; Hes. 39:20).

Juutalaisten ja heidän kaupunkiensakin energianlähteenä on Hesekielin mukaan puu, joka on Googin sotajoukkojen aseista peräisin - Israelin kaupunkien polttoaine ei nykyään ole tietenkään puu.

Hesekiel väittää juutalaisten asuvan turvallisesti vailla muureja, lukkoja ja portteja, mikä on osa Hesekielin ennustamaa Israelin daavidilaista rauhan ja onnen aikaa pakkosiirtolaisuudesta paluun jälkeen 500-luvulla eaa. Mutta nyky-Israel ei millään muotoa nauti rauhasta ja turvallisuudesta eikä sitä rauhaa ole ollut Israelin perustamisesta lähtien.

Saba, Dedan ja Tarsis Espanjassa eivät ole kaupan keskuksia enää. Hes.38:13 viittaa Hesekielin oman ajan kauppakeskuksiin (Sabaa ja Dedaniin nykyisen Saudi-Arabian aavikoilla silloisten tärkeiden karavaaniteiden varrella) sekä nykyisen Lounais-Espanjan alueella olevaan Tarsiiseen (se on nykyään Cadiz). 

Nykyaikaisessa maailmantaloudessa saudi-arabialaisella aavikkokylällä ei ole mitään merkitystä eikä Tarsis, nykyinen Cadiz, ole sekään mikään keskeinen kaupan keskus, toisin kuin Hesekielin eläessä.

Noiden mitättömien arabipaikkakuntien ja yhden espanjalaiskaupungin kauppiailla ei siten ole nykyään mitään intressiä udella "Googin" sodankäynnin motiiveista. Sitä paitsi juutalaisvaltio ei itsessään ole mikään globaalin talouden solmukohta, joten ryöstäminen sodan syynä on epäuskottava (Venäjällä itsellään on maailman suurimpiin kuuluvat luonnonvarat).

”Pohjoinen maa” VT:ssä on Mesopotamia, josta tultiin Palestiinaan Israelista katsoen pohjoisen kautta, eikä siis suorinta tietä idästäpäin

Hesekielin mainitsemat muutkin nimet (Mesek, Tuubal, Gomer) liittyvät Vähään-Aasiaan, nykyisen Turkin alueelle kuvaten Assyrian suurvaltakauden kansoja ja niiden asuinpaikkoja. Se, että ne ovat "perimmäisessä pohjoisessa" (38:6) on täysin ymmärrettävä Hesekielen historiallisessa kontekstissa eikä siinä ole mitään mystistä: raamatullisten ihmisten maailmankuvassa heidän tuntemansa maailman "perimmäinen pohjoinen" oli nimittäin varsin lähellä Israelin aluetta, nykyisen Turkin ja Mustanmeren luona.

Ja se termi "pohjoinen maa" itsessään merkitsee VT:n profeetoilla Mesopotamiaa, lähinnä Babyloniaa, jonka käyttämä hyökkäysreitti kiersi Syyrian autiomaan ohitse Israelista katsoen pohjoisen kautta Palestiinaan eikä siis suoraan idästä vaikeakulkuista reittiä pitkin: Jes. 43:6, 49:12, Jer. 1:14, 3:18, 6:22, 16:15, 23:8, 25:9,26, 31:8, 46:10, Sak. 2:10–11. 

On täysin mielivaltaista ja epähistoriallista olettaa, että Vanhan testamentin profeetta-kirjojen "pohjoinen maa" liittyisi mitenkään Venäjään tai vaikka Suomeen (miksei yhtä hyvin vaikka Norjaan, Viroon tai Puolaan, ovathan nekin pohjoiseen päin Israelista?).

Maagog puolestaan ei sijaitse tosiasiassa sen kauempana kuin nykyisen Syyrian alueella, kuten voidaan nähdä eräästä vanhasta pyhää maata kuvaavasta kartasta. Vanhatestamentillisessa käsityksessä maailmasta Mesek sekä Tuubal asuivat maailman (joka israelilaisille oli VT:n kirjoituksien perusteella varsin pieni paikka ja muodoltaan sitä paitsi litteä kiekko) pohjoisimmassa kolkassa.

Lisäksi on merkillepantavaa, että Hesekielin ennustus on läheisesti yhdenmukainen Jeremian 6:22 ennustuksen kanssa. Samoin Jesajalla (Jes.14:24-27) on sama motiivi pakanakansojen hyökkäyksestä Juudaan ja Jerusalemiin ja joukkojen tuhosta Juudan vuorilla. Hesekiel näyttää siten selvästikin liittyvän samaan profeettojen ennustusperinteeseen omana, Hesekielin omaan aikaan ja olosuhteisiin liittyvänä versionaan. Hesekielin mukaan pohjoisesta tulee pakanallinen suurvalta tai liittokunta Juudan kimppuun, mutta ne saavat loppunsa Israelin vuorilla Jahven väliintulon tähden.

Ilmestyskirjan tekijä sijoittaa Googin ja Maagogin tuhatvuotisen valtakunnan jälkeiseen saatanan vihoviimeiseen hyökkäykseen taivaallista Jerusalemia vastaan


Ilmestyskirjan tekijä viittaa jakeessa 20:8 Hesekielin kuvauksiin Googista ja Maagogista ja tekee niistä apokalyptisessä kuvasarjassaan maan neljän kulman pakanakansoja, joita saatanan sanotaan johtavan harhaan. Mutta tämä luvun 20 sota "pyhien leiriä", Jerusalemia, vastaan tapahtuu tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen ja siten myös Harmageddonin taistelun (Ilm. 16:16) jälkeen. Niinpä Ilmestyskirjan tekijällä on mielessään kokonaan toisenlainen tulevaisuudenkuva, jossa Goog ja Maagog ovat mukana, kuin kristittyjen populaareissa "Googin sota on Venäjän johtama hyökkäys Israeliin"-teoriassa. 

Ilmestyskirjan tekijän teologisena tähtäyspisteenä on Jumalan lopullisen voiton korostaminen, eikä tyydyttää uteliaisuutta joidenkin konkreettisten kansojen tai valtionpäämiesten teoista, vaan Goog ja Maagog pysyvät kasvottomina ja nimettöminä pakanallisina laumoina Jumalan vihollisia. Kyseessä on pikemminkin universaali kuin mikään etninen ryhmä.

Ilmestyskirjan tekijällä Hesekielin profetia muovautuu "tuplalopuksi": ensin Harmageddonin suuri taistelu (luvut 16 ja 19), sitten Jeesuksen tuleminen kuninkaana, tuhatvuotinen valtakunta ja jälleen saatana päästetään vapaaksi masinoimaan vielä kerran suuren taistelun Jerusalemia ja "pyhiä" vastaan, kunnes taivaasta iskevä tuli tuhoaa nämäkin sotajoukot.

Eipä kenenkään kannattaisi enää odotella varsinkaan Hesekielin kirjan perusteella jotain Venäjän käynnistämää hyökkäyssotaa Israelia vastaan. Semminkin kun koko tuollainen Googin sota ei esitä mitään roolia Uuden testamentin kristillisessä eskatologiassa.

Kirjallisuutta:

Sverre Bøe: Gog and Magog: Ezekiel 38–39 as Pre-Text for Revelation 19, 17–21 and 20, 7–10. Wissenschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament 2/135 Tübingen: Mohr Siebeck, 2001

Robert M. Price: The Paperback Apocalypse. How the Christian Church Was Left Behind, 2007 

Englanninkielinen Wikipedia, artikkeli Gog and Magog

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Asialliset kommentit hyväksytään. Ei kuitenkaan mitään riidanhaastamista, käännyttämistä tai väittelyä väittelyn vuoksi. Ei tämä blogi ole mikään väittelyfoorumi.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.