keskiviikko 17. maaliskuuta 2021

Salainen tempaus - kritiikkiä

Salainen tempaus - kritiikkiä 

Salainen tempaus seurakunnalle (Jeesuksen toisen tulemisen ensimmäinen vaihe maailmalle näkymättömästi) ennen suuren ahdingon aikaa vai sen puolivälissä? Tuleeko Jeesus takaisin kerran (julkisesti, koko maailmalle näkyvästi) vai kaksi kertaa, joista ensimmäinen tulemus on ns. salainen tempaus uskoville pois lopunajallisesta ahdingon ajasta (tätä Jeesuksen paluuta ei-uskovat eivät näe). Ja sen ns. salaisen tempauksen jälkeen vasta ilmaantuu Antikristus ja alkaa se suuri viimeinen ahdingon aika. Vai tuleeko Jeesus takaisin tempaamaan uskovansa Karitsan häihin vasta ahdingon ajan ja antikristuksen valtakauden lopussa?

Uskovien salainen ylöstempaus: opin taustaa


Tämä nykyään erityisesti ns. vapaissa protestanttisissa suunnissa suosittu oppi seurakunnan "salaisesta tempauksesta" pilviin (Jeesuksen paluun maailmalle näkymätön ensimmäinen vaihe) oli tuntematon kirkkoisille sekä reformaattoreille. Kyseinen oppi juontaa juurensa John Nelson Darbyn (1800-1882) tulkintoihin. Tämä on niin sanottu dispensationalismi-niminen oppi (viittaa armotalouskausiin) ja se löi itsensä läpi 1920-luvulla.

Ristinalaisuus (kärsimään joutuminen) kuuluu seurakunnalle, eikä helppo ja nopea poispääsy lopunajallisesta vaivan ajasta taivaan iloihin


Jeesus ei luvannut seuraajilleen vaikeuksetonta elämää, vaan ristinalaisuuden: Jeesuksen seuraaja ottaa ristinsä ja vaeltaa nöyrästi Jeesuksen askelissa kärsien, eikä meille ole luvattu, että Jumala tempaa meidät pois maan päältä ahdingon aikaa näkemästä suoraan lihapatojemme ääreltä iäiseen iloon ns. Karitsan häihin. Tämäkin raamatullinen tosiasia on vastoin tätä niin suosittua oppia, että Jeesus tulee salaisesti (vain uskoville näkyvästi) tempaamaan seurakunnan pois maan päältä turvaan taivaaseen ennen viimeistä vaivan ja ahdingon aikaa.

Elävien uskovien ylösottaminen ja uskossa kuolleiden ylösnousemus – milloin?


Milloin tapahtuvat elossa olevan seurakunnan tempaus yläilmoihin ja milloin tapahtuu uskossa kuolleiden ylösnousemus? Siihen saamme vastauksen Paavalin 1 Korinttolaiskirjeestä:

1 Kor 15:51-54

51. Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme,
52. yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.
53. Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.
54. Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: ”Kuolema on nielty ja voitto saatu.”

Vastaus on selkeä: elävien uskovien muuttuminen ja kuolleiden uskovien ylösnouseminen ja pukeminen katoamattomuuteen tapahtuu silmänräpäyksessä ja samaan aikaan eli vasta viimeisen pasunan soidessa (eikä mistään kaksivaiheisesta Kristuksen paluusta ole puhettakaan).

Lisäksi vielä klassinen tempausopin tueksi käytetty teksti on 1 Tessalonikalaiskirjeessä, jossa Paavali kirjoittaa näin:

1 Tess 4:13-18

13. Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niinkuin muut, joilla ei toivoa ole.
14. Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.
15. Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
16. Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
17. sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
18. Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.


Näiden apostoli Paavalin sanojen mukaisesti elävän seurakunnan tempaus ja uskossa kuolleiden ylösnousemus ja muuttuminen tapahtuvat samaan aikaan tai vähintäänkin välitömästi peräkkäin ja nämä molemmat tapahtuvat kun itse Herra Jeesus tulee alas taivaasta. Ja tämä Jeesuksen tuleminen taivaasta ei ole salainen tempaus, vaan näkyvä ja kuuluva tapahtuma (käskyhuuto, ylienkelin ääni, Jumalan pasunan soiminen).

Missään ei sanota, että maailma ei huomaisi eikä näkisi tätä tapahtumaa eikä missään noissa Paavalin kirjeissä sanota, että seurakunnan oletettu salainen tempaus tapahtuisi esim. 7 vuotta ennen Jeesuksen tulemuksen oletettua toista vaihetta viimeisen ahdingon ajan lopussa.

Apostoli Paavali ei ota mitään kantaa siihen, että minne Herra tulemisensa jälkeen uskoviensa kanssa menee, taivaaseen vai maan päälle. Se seikka ei näytä Paavalia kiinnostavan, vaan tärkeintä hänelle on, että uskovat saavat olla Herran kanssa. Sen tiedon tulisi siten riittää muillekin. Ikään kuin elävät ja kuolleet uskovaiset temmattaisiin yläilmoihin Kristukselle saattajiksi hänen palatessaan taivaasta maan päälle.

Näyttää siltä, että tempausopin takana on menestysteologinen ajattelu ("kunnian teologia" ristin teologian asemasta), sillä salainen tempaus -opin kannattajat haluavat selvästikin todistella, että uskovaisten ei tarvitse kokea eskatologisia synnytystuskia eikä viimeistä suurta ahdistuksen aikaa (Raamatun mukaan se viimeinen ahdistuksen aika kuitenkin lyhennetään valittujen tähden, koska muuten kukaan ei pelastuisi).

On kolmas Raamatun kirjoitus, joka osoittaa, että seurakunnan tempaus / kokoontuminen Kristuksen luokse ja Jeesuksen Kristuksen toinen tuleminen tapahtuvat samaan aikaan:

2 Tess 2:1-3

1. Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä, niin me pyydämme teitä, veljet,
2. ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsissä.
3. Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,

Myös Paavalin 2 Tessalonikaiskirjeessä opetetaan samalla tavalla aiheesta seurakunnan tempaus:”meidän kokoontumisemme hänen tykönsä” on samanaikainen tapahtuma kuin Kristuksen tulemus. Niiden tapahtumien välissä ei ole 2 Tess. mukaan mitään oletettua 3,5 tai 7 vuoden jaksoa maanpäällistä ahdingon aikaa, jossa seurakunta ei olisi niin ikään täällä maailmassa.

Matt 24:30,31

30. Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
31. Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.

Matt 24:31 ilmenee selkeästi, että valittujen kokoaminen eli uskovien tempaus on Kristuksen tulemuksen yhteydessä. Lisäksi huomattakoon, että Matteuksen tekstissä ”kokoavat”- sanasta on käytetty tasan samaa kreikan kantasanaa kuin 2. Tess.2:1 kokoontumiseen liittyen.

Jotkut salainen tempaus -oppiin uskovat väittävät, että Jeesuksen lopunajan puheen sana ”valitut” tarkoittaisi vain juutalaisia (ja oletetaan, että tuossa vaiheessa seurakunta olisi taivaaseen häihin temmattuna). Mutta kyseinen tulkinta valitut- sanalle on kyseenalainen, sillä Uuden testamentin teologiassa sana valitut kuvaa aina niin juutalaiskristittyjä kuin pakanakristittyjä uskovia (Luuk 18:7, Room 8:33, Kol 3:12, 2 Tim 2:10, Tiit 1:1, 1 Piet 1:2, 2 Tess 2:13, 1 Kor 1:27, Ef 1:4, 1 Piet 2:9).

Jeesuksen julkinen vai salainen tuleminen?


Nyt voidaan kysyä tapahtuuko tämä uskovien ylösnousemus ja elävien uskovien tempaus silloin kun Jeesus tulee kirkkaudessaan julkisesti takaisin vai onko kyseessä niin sanottu salainen tempaus ja Jeesuksen tuleminen salaa maailmalta ennen ahdingon aikaa? Vastaus on kuitenkin raamatullisesti se, että ei ole mitään salaista tempausta uskoville (eikä useampivaiheista Kristuksen toista tulemista), vaan nämä kaikki asiat tapahtuvat Kristuksen julkisen toisen tulemisen yhteydessä suuren ahdingon ajan lopussa.

Matt 24:15,21,22,29-31 jakeet osoittavat, että seurakunnan tempaus ajoittuu Jeesuksen julkiseen toiseen tulemiseen eikä mihinkään oletettua 3,5-7 vuotta aikaisempaan ajankohtaan ennen Antikristuksen valtakautta. Uskovien eli valittujen kokoaminen toteutuu vasta suuren ahdingon ja Antikristuksen valtajakson jälkeen ja kun Kristus palaa kirkkaudessaan julkisesti.

2 Tess.2 luvun tutkiminen osoittaa, että seurakunnan tempaus toteutuu vasta Kristuksen julkisen ja havaittavan tulemuksen yhteydessä, sen jälkeen kun luopumus on tapahtunut ja Antikristus ollut vallassa. Kirjeessä käytetty ilmaus ”Herran päivä” tarkoittaa Jeesuksen toista tulemusta tuomitsemaan maailmaa.

2 Tess 1:7-10 on vielä eräs Paavalin teksti, joka osoittaa, että uskovien pelastuminen ja kirkastuminen tapahtuu Jeesuksen suuren ja julkisen tulemisen päivän yhteydessä ajan lopussa voimassaan ja kunniassaan, ei monta vuotta ennen tämän maailmanajan päättymistä.

Virheellistä ja perusteetonta Raamatun käyttöä tukemaan salainen tempaus -oppia


Ilm.3:10 

Jeesuksen sanat tietylle paikallisseurakunnalle Ilmestyskirjassa ”pelastan sinut koetuksen hetkestä”, joka tulee maanpiiriä koettelemaan on usein selitetty tarkoittavan, että seurakunta temmataan pois maailmasta taivaaseen ennen viimeistä vaivan aikaa. Tämä selitys on kuitenkin perusteeton. Ensinnäkin lupaus oli annettu silloiselle paikallisseurakunnalle eikä sitäkään temmattu minnekään pois maan päältä, ja toisekseen ”pelastan” sana kreikassa tarkoittaa seurata, noudattaa, säilyttää, varjella, säästää ja vartioida.

Sanan kuvainnollinen merkitys on jonkun asian pitäminen siinä tilassa missä se on. Jeesus ei siten luvannut tulla salaa takaisin ja tempaamaan sen seurakunnan uskovia pois vaivan ajasta, vaan säilyttää, varjella, säästää ja vartioida meitä ahdistuksen aikana. Jumala on kykenevä omansa varjelemaan myös vaikeina aikoina ja osa uskovista joutuu tosin kokemaan marttyyrikuoleman. Ei ole uskova Jeesusta parempi eikä helpommalla pääse kuin Herransa. Ei ole mitään menestysteologiaa ja vaivatonta elämää uskoville luvattu, vaan ristinalaisuus ainoastaan.

Ilm.4:1

Apostoli Johannes kuulee sanat ”Nouse ylös tänne, niin minä näytän sinulle, mitä tämän jälkeen on tapahtuva”. 

Esiintyy opetusta salainen tempaus -opin kannattajilla, että tässä kohtaa seurakunta temmataan taivaaseen eikä seurakunnan mainita tämän jälkeen olevan Ilmestyskirjassa maan päällä. Opetus on kuitenkin kestämätön, sillä mainitut sanat Ilm.4:1 oli tarkoitettu Johannekselle, joka näkytilassa otettiin taivaaseen näkemään tulevia tapahtumia. Siinä ei puhuta mitään lopun ajan seurakunnan salaisesta taivaaseen tempaamisesta monta vuotta ennen Jeesuksen julkista toista tulemusta.

Ja Ilmestyskirjan mukaan selvästikin seurakunta/pyhät/Jeesuksen uskon ja Jumalan käskyjen pitäjät ovat maan päällä läpi viimeisen vihan ajan Antikristuksen valtakaudella. ”Pyhät” ovat tyypillinen uskovista ja seurakunnasta Raamatussa käytetty nimitys.

Ilm.19:6-7

Kuvaus Babylon- porton tuomion jälkeisistä tapahtumista. Sitä paitsi Karitsan eli Kristuksen häät kerrotaan koittavan vasta Ilmestyskirjan luvussa 19, jossa sanotaan Jumalan ottaneen hallituksen, ei suinkaan jo luvussa 4:
 
6 Ja minä kuulin ikäänkuin kansan paljouden äänen ja ikäänkuin paljojen vetten pauhinan ja ikäänkuin suuren ukkosenjylinän sanovan: ”Halleluja! Sillä Herra, meidän Jumalamme, Kaikkivaltias, on ottanut hallituksen.
7 Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut.
 

2 Tess.2 se, mikä pidättää ei ole seurakunta


Salainen tempaus -opin kannattajien mukaan seurakunta maan päällä on este Antikristuksen valtaanpääsylle ja vasta seurakunnan salaisen tempauksen jälkeen Antikristus tulee valtaan. Tämä ei ole pätevä selitys, sillä seurakunta- sana on kreikassa feminiinimuodossa, mutta 2 Tess.2:7 pidättäjä on ho katekhoon eli maskuliinissa ja lisäksi on vielä toinenkin pidättävä tekijä, joka on jakeessa 6 to katekhon, joka on neutrimuodossa kreikankielessä. Niinpä kyseinen pidättävä tekijä /kaksi pidättäjää ei voi olla seurakunta. Ei myöskään Raamatussa ole opetusta, että Pyhä Henki poistuisi seurakunnan salaisen tempauksen yhteydessä maan päältä.

Lisäksi historiallinen kokemus osoittaa, että seurakunnan läsnäolo maan päällä ei estä antikristillisten hallitsijoiden ja voimien valtaanpääsyä ja toimintaa. Saksassa oli uskovia ja silti Hitler tuli valtaan ja teki tekonsa.

1 Tess 1:10

”ja odottamaan taivaista hänen Poikaansa, jonka hän on herättänyt kuolleista, Jeesusta, joka pelastaa meidät tulevasta vihasta”.

Tällaistakin jaetta käytetään todistelemaan, että on salainen tempaus, poispääsy maailmasta uskoville ennen viimeistä vaivan aikaa. Mutta pelastuminen vihasta viittaa siihen, että uskova on Kristuksen sovitustyön tähden vapaa kadotustuomiosta eikä ole Jumalan pyhän vihan alainen ja on saanut syntinsä anteeksi. Jumalan lopunajalliset tuomiot kohtaavat maanpiiriä, mutta vain epäuskoisia jumalattomia, ei armahdettuja pyhiä, uskovia, joiden ei tuossakaan jakeessa väitetä pääsevän pois maan päältä ennen viimeistä Jumalan vihan aikaa.

Jes 57:1

”Vanhurskas hukkuu, eikä kukaan pane sitä sydämelleen, hurskaat miehet otetaan pois kenenkään siitä välittämättä, sillä vanhurskas otetaan pois pahuutta näkemästä. Hän menee rauhaan: jotka vakaasti vaeltavat, he saavat levätä kammioissansa”.

Tätä Vanhan testamentin jaetta käytetään tukemaan salainen tempaus -oppia. Mutta kun luemme tekstiyhteyden, eli myös jakeen kaksi niin selvästi ilmenee, että mistään eskatologisesta salaisesta tempauksesta Jesaja ei puhu mitään, vaan vanhurskasten kuolemasta: he kuolevat ja pääsevät lepoon kammioihinsa, ei suinkaan Jeesuksen salaisessa tulemuksessa temmata taivaaseen joskus tulevaisuudessa. Uskovat hurskaat kuolevat eikä kukaan siitä välitä. Juuri näin Raamatun mukaan tapahtuu myös lopunajallisen ahdingon aikana, sillä moni uskova kohtaa marttyyrikuoleman.

Aiheeseen salainen tempaus liittyy muitakin raamatunkohtia ja näkökohtia, mutta en jatka niistä tässä artikkelissa, ettei tekstini kasva kovin pitkäksi. Nämä yllä olevat raamatuntekstit ja niiden selitykset riittänevät osoittamaan, että mitään salaista uskovien tempausta pois maan päältä ennen ahdingon ja Antikristuksen aikaa ei ole seurakunnalle luvattu.

Voisi kuitenkin lopuksi sanoa, että salainen tempaus -oppi ja käsitys kaksivaiheisesta Jeesuksen tulemuksesta on ristiriidassa raamatullisen ristinteologian kanssa ja edustaa pikemminkin kunnian teologiaa ja halua päästä mukavasti ja helposti pois maan päältä tietokonepöytänsä vierestä taivaallisiin hääjuhliin, vaikka sellaista mukavan tuntuista lupausta Jeesus ei ole Raamatussa antanut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Asialliset kommentit hyväksytään. Ei kuitenkaan mitään riidanhaastamista, käännyttämistä tai väittelyä väittelyn vuoksi. Ei tämä blogi ole mikään väittelyfoorumi.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.