sunnuntai 18. huhtikuuta 2021

Raamattu ja politiikka

Raamattu ja politiikka

Joskus puhutaan raamatullisesta politiikasta, tai siis siitä, että päätöksiä yhteiskunnassa pitäisi perustella Raamatulla. Millaista sitten olisi raamatullinen / Raamattuun perustuva politiikka sisällöllisesti? Katsotaanpa hieman. Raamattu kehottaa – paremmin sanottuna käskee – huolehtimaan köyhistä tuollaiset 300 kertaa. Siten köyhien auttaminen ja hyvän tekeminen heille yhteiskunnassa on selvästikin erittäin raamatullista politiikkaa. Toisin kuin eräiden tahojen ajama sosiaaliturvan leikkely ja alasajo ynnä muu köyhien muutenkin vaikean elämän kurjistaminen entisestään.

Jo Vanhan liiton profeetat tuomitsivat ahneiden ja itsekkäiden rikkaiden ja vallanpitäjien harjoittaman köyhien ja vähäväkisten ihmisten kurjistamisen, sortamisen ja riistämisen. Ylipäätään profeetat tuomitsivat synniksi yhteiskunnallisen epäoikeudenmukaisuuden. 

Sen sijaan oikeudenmukaisen yhteiskunnan rakentaminen on Raamatun mukaista toimintaa. Samoin sairaiden ja muiden avun tarpeessa olevien auttaminen ja heidän elämänosansa kohentaminen.

On myös peräti vaikea ymmärtää, miten voidaan väittää raamatulliseksi politiikaksi (tai yksilötason suhtautumistavaksi) vihaa ja syrjintää pakolaisia ("maahanmuuttajia") kohtaan.

Kristus käski myös maksamaan verot valtiolle. Antamaan keisarille sen mikä keisarille kuuluu ja Jumalalle sen, mikä Jumalalle kuuluu. Joten mihinkään suurituloisten verokapinointeihin perusteluksi ei Raamattu taivu, eikä Kristus opettanut sellaista. Jeesus opetuslapsineen maksoi myös temppeliveron eli silloisen "kirkollisveron".

Entäpä alkoholi? Ei Raamatun perusteella voida vaatia yhteiskuntaan totaalista kieltolakia, alkoholin käytön täyskieltoa. Raamatun mukaan alkoholia voi hieman juoda, mutta ei saa humaltua "sillä siitä tulee irstas meno".

Tasa-arvo? Tämä asia on hankalampi eikä niin yksiselitteinen raamatullisesti. Raamatussa on teologioita, joiden perusteella miehet ja naiset ovat tasa-arvoisia ja yhtä arvokkaita. Papillisen luomiskertomuksen mukaan Jumala loi miehen ja naisen samana päivänä ja kumpikin on Jumalan kuva. Paavalin galatalaiskirjeen mukaan miehet ja naiset, juutalaiset ja pakanakansat ovat yhtä Kristuksessa, tasa-arvoisia. Toisaalta saman Paavalin muissa kirjeissä on toisenlaisia korostuksia. 1 korinttilaiskirjeen mukaan mies on Jumalan kuva ja nainen on vain miehen kunnia. Lisäksi saman Paavalin kirjeen mukaan mies on naisen pää ja Kristus on miehen pää. Vallitsee siis hierarkkinen järjestys Jumala - Kristus - mies ja alimmaisena nainen.

Toisaalta voidaan argumentoida, että kyseinen 1 korinttilaiskirje käsittelee noissa luvuissa jumalanpalveluksia ja seurakunnallista elämää. Ei niinkään sitä, miten yhteiskunnassa laajemmelti pitäisi asiat järjestää.

Tosin voidaan todeta, että jos Uuden testamentin kaikkia naisia koskevia opetuksia noudatettaisiin Suomen yhteiskunnassa kirjaimellisesti, olisivat naisten asema, oikeudet ja vapaudet selvästi heikompia kuin mitä ne nykyään ovat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Asialliset kommentit hyväksytään. Ei kuitenkaan mitään riidanhaastamista, käännyttämistä tai väittelyä väittelyn vuoksi. Ei tämä blogi ole mikään väittelyfoorumi.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.