maanantai 31. toukokuuta 2021

Sodoman historiallisuus

Sodoman historiallisuus 

Arkeologiset tutkimukset ovat etenkin viime vuosina antaneet selvästi vahvistusta monien Raamatun kertomuksien historiallisuudelle ja todenperäisyydelle. Raamatun historiallista luotettavuutta vähätelleet ja epäilleet minimalistit ja muut raamattukriitikot ovat joutuneet perääntymään epäilyksistään ja olettamuksistaan arkeologisten löytöjen edessä. Tämä pätee myös Raamatun kertomukseen Sodoman tuhosta katastrofissa.

Raamatulliset kirjoittajat (1.Mooseksen kirja ja muut Raamatun tekstit) säilyttivät muiston kaupungin (jota he kutsuivat Sodomaksi) suuresta tuhosta, ja nykyään se paikka tunnetaan arkeologisissa löydöissä nimellä Tall el-Hammam.

Myöhäisemmän keskisen pronssikauden kerrostuma Tall el-Hammamissa koostuu kerroksesta raskasta tuhkaa ja tuhon jäänteitä. Linnoitettu kaupunki oli rakennettu rauniokummun huipulle kymmenennellä vuosisadalla ennen ajanlaskun alkua. Koko Tall el-Hammam ja siihen liittyvien itäisten kikkarien [levynmuotoinen tasanko eteläisessä Jordanin laaksossa] paikat makasivat myös raunioina samaan aikaan - noin seitsemän vuosisadan ajan. 

Tall el-Hammamin tuhokerros sijaitsee sekä ylemmän että alemman rinteen poikki ja koostuu matriisista raskasta, tummaa tuhkaa, johon on sekoittunut keramiikan, mutatiilien, monenlaisien ​​esineiden ja ihmisten luiden siruja. Lukuisat keramiikkapalat tässä matriisissa sijaitsevat läpi tuhopaikan ja niiden ulkopinnat ovat sulaneet lasiksi, ja jotkut niistä ovat kuplittaneet kuin "vaahtoava" magma. Tämä osoittaa, että ne paloivat noin 1100 asteen lämpötilassa siinä tuhoisassa tapahtumassa, joka hävitti kaupungin. Suurpalon on täytynyt tuottaa erittäin paljon lämpöä ja aiheuttaa katastrofaalisia vaurioita.

Asutus alkoi uudelleen Tall el-Hammamissa vasta rautakausi II:lla, noin 1000 eaa., joka oli israelilaisten monarkian alku. Rautakauden kaupunki rakennettiin suoraan keskimmäisen pronssikauden yläkaupungin päälle, joka oli ollut rauniona tuhonsa jälkeen.

Muisto ha-kikkarin, sen suuren väestön ja laajan maatalousmaan, tuhoutumisesta säilyi 1. Mooseksen kirjassa ja sisällytettiin lopulta muutenkin Raamatun traditioon. Se kertomus pohjautui tuhkakerrokseen, joka peitti yhden sen suurimman kaupungin tuhon. Muisteltu paikka kulutettiin tulisessa katastrofissa "taivaasta" (1. Mooseksen kirja 19:24). Raamatussa annetaan kaupungin nimi: Sodoma.

Noin siis kirjoitti vuonna 2013 tutkija Steve Collins Biblical Archeology-julkaisussa.

Kyseinen Tall el-Hammam ja siellä tehdyt arkeologiset tutkimukset sopivat hyvin siihen kuvaan, jonka 1. Mooseksen kirja ja Raamattu ylipäätään antaa Sodomaa kohdanneesta äkillisestä, rajusta, tulisesta tuhosta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Asialliset kommentit hyväksytään. Ei kuitenkaan mitään riidanhaastamista, käännyttämistä tai väittelyä väittelyn vuoksi. Ei tämä blogi ole mikään väittelyfoorumi.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.