perjantai 1. toukokuuta 2020

Totuuden etsiminen

Totuuden etsiminen

Åbo Akademissa teologian tohtoriksi avioliittoteologiasta väitellyt Emma Audas puhui viisaasti totuudesta ja sen etsimisestä. Audas pohtii, että me voimme sanoa meidän päässeen näin pitkälle kirkkona. Virheitä on voitu tehdä ja ottaa opiksi, mutta me näemme totuudesta vain osan. Tämä asiantila ei tarkoita kaiken olevan epäselvää kuitenkaan.

Audas uskoo, että on olemassa kristillinen näky avioliitosta ja että hyvä avioliittoteologia ei ole konservatiivista tai liberaalia. Hän jatkaa, että jos me etsimme sitä kristillistä avioliittonäkemystä, emme pysty ikinä varmuudella sanomaan, että juuri nyt me olemme sen löytäneet. Koska rehelliseen totuuden etsimiseen liittyy avoimuus sille mahdollisuudelle, että me olemme väärässä.

Omia jatkoajatuksiani ylläolevaan: avioliittokysymyksen lisäksi yllä oleva soveltuu muuhunkin totuuden etsintään. Olisi hyvä kyetä myöntämään mahdollisuus, että emme tiedä totuutta vielä nyt (ehkä ei koskaan muulloinkaan, ainakaan kaikissa kysymyksissä tai täydellisesti).

Emme voi olla ehdottoman ja täydellisen varmoja, että juuri me sen totuuden tiedämme nyt ja että totuus on saavutettu erheettömästi. Kuka tahansa meistä tekee erehdyksiä ja meillä kaikilla on aihetta välillä korjata näkemyksiämme ja vakaumuksiamme, kun uutta tietoa saadaan tai esitetään uusia rationaalisia argumentteja.

Mutta ei kaiken tarvitse olla todellakaan epäselvää, vaikka olisimme löytäneet totuudesta vain pienen katkelman - kuten varmaan olemmekin. Vähäinenkin valo on parempi kuin tietämättömyyden täysi pimeys.

Hyödyllistä on myös kuunnella vastapuolta ja perehtyä sen oman nykyisen käsityksen saamaan kritiikkiin. Silloin voi löytyä tärkeitä, ajattelua ja etsintää eteenpäin vieviä oivalluksia totuuden tavoitteluun ja avautuu mahdollisuus korjata omaa käsitystä asiasta, mikäli päätyy pitämään kritiikkiä aiheellisena (joko kaikilta osin tai vain joissakin yksityiskohdissa).

Yhdessä muiden kanssa päästään pitemmälle kuin yksin pohdiskellen ja tutkiskellen, sillä monta ihmistä (toisinajattelijoitakin mukana) tuo keskusteluun ja totuuden etsintään uusia, virkistäviä tulokulmia, oivalluksia ja painotuksia. Paremmin kuin yksin kammiossaan pelkästään istuen. Voidaan käyttää termiä parviäly, jossa monta päätä pistää kapasiteettinsa yhteiselle asialle.

Juutalais-kristillinen traditiohan on ollut ja on nimenomaan jatkuvaa keskustelua ja pohdintaa siitä, mikä on raamatullinen totuus opillisissa ja eettisissä kysymyksissä ja siinä pohdinnassa ja kriittisessäkin tarkastelussa käytetään kaikkia järjen keinoja. Ja kysellään myös rohkeasti ja ennakkoluulottomasti onko uskonkappaleilla mitään totuuspohjaa. Nimittäin kaikista maailmanuskonnoista juuri kristinusko on läpikäynyt reformaation, humanismin ja valistuksen mankeloinnin. "Totuudella" viittaan tässä yhteydessä lähinnä filosofisiin ja teologisiin asioihin. Sopivat nämä näkökohdat toki muillekin elämänalueille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Asialliset kommentit hyväksytään. Ei kuitenkaan mitään riidanhaastamista, käännyttämistä tai väittelyä väittelyn vuoksi. Ei tämä blogi ole mikään väittelyfoorumi.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.